Afgørelse

Nummer

Beregning af bindingsperiode

Sagen drejede sig om, hvorvidt der mellem forbrugeren og selskabet var indgået en gyldig og bindende aftale om levering af el, og om selskabets beregning af en bindingsperiode i parternes aftale. Forbrugeren krævede blandt andet at blive fritaget for betaling for den leverede el og et opsigelsesgebyr på 800 kr., fordi han ikke mente, at der var indgået en gyldig og bindende aftale.

Afgørelse

Nævnet fandt, at forbrugeren ikke hæftede for den leverede el og opsigelsesgebyret på 800 kr., da der ikke var indgået en gyldig og bindende aftale mellem parterne. Nævnet konstaterede i øvrigt, at selskabet ikke havde fastsat bindingsperioden i leveringsaftalen i overensstemmelse med forbrugeraftalelovens § 28, stk. 1, da selskabet beregnede bindingsperioden fra leverancestart af el og ikke fra aftalens indgåelse. Bindingsperioden skulle således beregnes fra aftalens indgåelse den 7. oktober 2019 og ikke fra leverancestart den 20. april 2020.

Sagsresumé

Den 7. oktober 2019 kontaktede selskabet telefonisk forbrugeren på baggrund af forbrugerens deltagelse i en undersøgelse den 4. oktober 2019 via Strøm.nu. Ved e-mail af samme dato til forbrugeren bekræftede selskabet, at forbrugeren og selskabet havde indgået en aftale om levering af el til forbrugerens adresse. Det fremgik af selskabets ordrebekræftelse til forbrugeren, at selskabet forventede en leverancestart af el pr. den 20. april 2020, og at selskabet ville give forbrugeren besked, når det kendte den præcise startdato.

Ved e-mail af 26. november 2019 til forbrugeren oplyste selskabet, at forbrugerens leverandørskift til selskabet var godkendt med en startdato den 20. april 2020.

I januar 2020 modtog forbrugeren via sin e-mailadresse et tilbud om levering af el fra en andet elhandelsselskab, og forbrugeren accepterede tilbuddet.

Ved e-mail af 6. februar 2020 til Strøm.nu annullerede forbrugeren tilbuddet om at modtage el fra Strøm.nu.

Ved e-mail af 12. maj 2020 til forbrugeren oplyste selskabet, at det havde modtaget besked om, at forbrugeren skiftede væk fra selskabet pr. 15. maj 2020.

Ved e-mail af 15. maj 2020 til forbrugeren oplyste selskabet, at det ville slutafregne forbrugeren, når det havde modtaget en godkendt aflæsning.

Ved slutopgørelse af 12. juni 2020 opkrævede selskabet forbrugeren 2.397,31 kr. for leveret el i perioden 1. april 2020 til 31. maj 2020 med forfaldsdag den 19. juni 2020.

Ved brev af 12. oktober 2020 til forbrugeren oplyste et advokatfirmaet, at det på vegne af selskabet havde taget et beløb på 2.597,31 kr. inklusiv to rykkergebyrer til inkasso, og at forbrugerens skyld i alt udgjorde 3.850,16 kr. inklusive rykkergebyrer, opsigelsesgebyr og advokatomkostninger. Selskabet havde beregnet bindingsperioden i parternes aftale fra leverancestart den 20. april 2020 og ikke fra aftalens indgåelse den 7. oktober 2019, og havde pålagt forbrugeren et opsigelsesgebyr på 800 kr.

Forbrugeren klagede til nævnet den 22. november 2020.

 

Læs hele afgørelsen i sag 20/12984.