Om ankenævnet
Statistik i sagsbehandlingen
Her kan du se, hvordan andre oplever at få hjælp af Ankenævnet på Energiområdet, hvor lang tid det i gennemsnit tager at behandle en sag, hvordan sagerne er endt, og i hvilke perioder vi har modtaget mange sager.
Brugertilfredshed
I sekretariatet for Ankenævnet på Energiområdet arbejder vi hele tiden med at forbedre dialogen med de forbrugere og erhvervsdrivende, der er part i en sag.
Vi får vigtige input til arbejdet med at forbedre vores service ved løbende at gennemføre brugertilfredshedsundersøgelser.
Her er et uddrag af de tilbagemeldinger, vi har modtaget i løbet af de seneste 6 måneder frem til 1. maj 2025:
95 pct. svarer, at de har modtaget nok information undervejs
100 pct. svarer, at klageformularen var nem at udfylde
95 pct. svarer, at de har modtaget tilstrækkelig hjælp fra nævnet, når de har haft behov for det
Om brugerundersøgelsen
Brugertilfredshedsundersøgelsen er tilrettelagt som en evaluering af sekretariatets arbejde. Det betyder, at forbrugeren modtager en invitation til at deltage i undersøgelsen, når sagen er fuldt oplyst, og sagen er klar til at blive afgjort af nævnet på et nævnsmøde.
Sagsbehandlingstid
Det har væsentlig betydning for sagsbehandlingstiden, om en sag kan afsluttes i sekretariatet, eller om sagen skal afgøres af nævnet. En sag kan eksempelvis afsluttes i sekretariatet, hvis forbrugeren og selskabet indgår forlig under sagens behandling, eller hvis det er åbenbart, at nævnet ikke har kompetence til at behandle sagen.
Nedenfor kan du se, hvor lang tid vi i gennemsnit har været om at behandle sagerne, som er afsluttet i 2025 (opdateret pr. 1. maj).
Sted for sagsafslutning | Antal dage (gennemsnit) |
Sager afsluttet i sekretariatet | 54,2 |
Sager afsluttet i nævnet | 175,7 |
Note: Målt fra forbrugerens oprettelse af klagen til sagen afsluttes i sekretariatet eller nævnet
Sådan ender sagerne
Her kan du få et overblik over, hvordan sagerne indtil videre er endt i 2025 pr. 1. maj. Bemærk, at 46 pct. af sagerne blev afsluttet ved sekretariatet. Det betyder, at sagerne blev afsluttet væsentligt hurtigere end de sager, der blev afsluttet ved nævnet. Se eventuelt tabellen ovenfor om sagsbehandlingstid.
Sagernes udfald | Andel |
Medhold ved nævnet | 18 pct. |
Ej medhold ved nævnet | 13 pct. |
Afvist ved nævnet | 3 pct. |
Forlig | 10 pct. |
Tilbagekaldt af forbrugeren | 11 pct. |
Afsluttet ved sekretariatet | 46 pct. |
Udvikling i antallet af modtagne sager
Nedenfor kan du se udviklingen i antallet af modtagne sager på el-, gas- og fjernvarmeområdet siden 2023.