Temaer
Ankenævnet på Energiområdet skriver løbende artikler om juridiske temaer, der er interessante for både forbrugere og energiselskaber. Formålet med artiklerne er at forebygge fremtidige klager og orientere bredt om ankenævnets praksis på udvalgte områder.
-
Telefonsalg
Du kan her blive klogere på reglerne for telefonsalg, og hvordan nævnet vurderer sagerne.
-
Forsinket eller manglende slutafregning for elforbrug
Her kan du læse mere om, hvad der gælder i forbindelse med forsinket og manglende slutafregning for elforbrug.
-
Udbetaling af tilgodehavende i slutafregning
Nævnet modtager i stigende grad klager fra forbrugere, som oplever, at deres tidligere elselskab ikke udbetaler tilgodehavender efter endt kundeforhold. I denne artikel kan du blive klogere på nævnets praksis i sagerne.
-
Skal du flytte? – Det skal du være opmærksom på
Når du flytter, er det vigtigt at få meldt til- og fraflytning til dit elselskab. Særligt i forbindelse med fraflytning er det vigtigt at være opmærksom på at orientere dit elselskab. I modsat fald kan du ende med at betale for elleveringen efter, du er flyttet.
-
Nye regler på gasområdet
Den 1. april 2023 trådte der nye regler i kraft i gasforsyningsloven. De nye regler harmoniserer gasmarkedet med elmarkedet på de områder, hvor det både har været muligt og hensigtsmæssigt. I denne temaartikel kan du blive klogere på, hvad de nye regler betyder for forbrugere og gasleverandører.
-
Elselskabers ændring i kontrakt eller pris
Ankenævnet på Energiområdet modtager et stigende antal henvendelser fra forbrugere, der oplever, at deres elselskab foretager ændringer i kontraktbetingelserne, herunder prisændringer, til ugunst for forbrugeren. Her kan du blive klogere på, om elselskabet må ændre i din kontrakt eller pris, og hvad du som forbruger kan gøre.
-
Klager over høje elpriser for kvartalsprodukter
På denne side kan du læse om mere om de klager over høje elpriser, som nævnet har behandlet
-
Lukkeprocedure når forbrugeren er i restance
Ankenævnet på Energiområdet behandler ofte klager fra forbrugere, der oplever, at deres elselskab har ophævet aftalen og afbrudt elforsyningen.
-
Rykkergebyr – Sådan er reglerne
Ankenævnet på Energiområdet behandler ofte klagesager, der vedrører rykkergebyrer, som energiselskabet har opkrævet af forbrugeren.
-
Forbrug skønnet over en årrække – Lineær fordeling
På denne side finder du et tema om det, der bliver kaldt lineær fordeling.
-
Forstå din elregning
Det kan være svært at forstå elmarkedet. Hvem de forskellige aktører er, hvem du betaler til, og hvor du som forbruger kan spare penge.
-
Forsyningsproblemer – det skal du gøre
Nævnet modtager jævnligt klager fra forbrugere, der har oplevet et problem med deres energiforsyning, hvorefter de selv har kontaktet en elektriker eller VVS-installatør. Her kan du blive klogere på, hvad du skal gøre, hvis du oplever problemer med din energiforsyning.
-
Forældelse
På denne side følger et tema om forældelse. Du vil her kunne læse ankenævnets praksis på forældelsesområdet.
-
Opsigelse af aftale med fjernvarmeværk (udtrædelse) – Hvad skal du betale?
Dette tema sætter fokus på, hvad du skal være opmærksom på, hvis du opsiger din aftale med dit fjernvarmeværk.
Opsigelse af aftale med fjernvarmeværk (udtrædelse) – Hvad skal du betale?
-
Solcelleanlæg
Læs mere om nævnets praksis i sager, der handler produktion fra eget solcelleanlæg i kombination med en klage over køb af elektricitet af et elselskab.
-
Sikkerhedsstillelse
Læs mere om sikkerhedsstillelse som krav for fortsat levering af el og ankenævnets retningslinjer ved behandling af denne problemstilling.