Temaer

Telefonsalg

Nævnet modtager jævnligt henvendelser fra forbrugere, der er blevet ringet op af en telefonsælger, som vil sælge aftaler om ellevering. Forbrugerne er typisk ikke enige i, at de har indgået en aftale med et elselskab efter at have talt med telefonsælgeren, eller også mener forbrugerne, at de ikke har fået det, de er blevet lovet i telefonen. Du kan her blive klogere på reglerne for telefonsalg, og hvordan nævnet vurderer sagerne.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Du vil blandt andet få information om nye afgørelser, temaer, regler, statistik fra ankenævnet mv. Nyhedsbrevet udkommer ca. 4 gange om året.

Følgende fremgår af forbrugeraftalelovens §§ 4 og 5:

§ 4

Erhvervsdrivende må ikke uden forudgående anmodning herom rette telefonisk henvendelse til en forbruger eller personlig henvendelse til en forbruger på dennes bopæl, arbejdsplads eller andet sted, hvortil der ikke er almindelig adgang, med henblik på straks eller senere at opnå tilbud eller accept af tilbud om indgåelse af aftale.

Stk. 2.

Stk. 1 gælder ikke for telefoniske henvendelser om
1) bestilling af bøger,
2) tegning af abonnement på aviser, ugeblade og tidsskrifter,
3) formidling af forsikringsaftaler og
4) tegning af abonnement om redningstjeneste eller sygetransport.

§ 5

Et løfte afgivet af forbrugeren ved en erhvervsdrivendes henvendelse i strid med § 4 er ikke bindende.

Læs mere om forbrugeraftaleloven