Afgørelse

Nummer
12/09731

Kan sambo - der ikke er netkunde - aftale leverandørskifte?

Aftaleindgåelse ▪ Aftale om levering af el indgået med en sælger uden for fast forretningssted ▪ Er forbrugeren bundet af aftalen

Afgørelsens konklusion 

Forbrugeren fritages for at betale noget beløb til elhandelsselskabet, Energiselskabet Natur-Energi A/S, da forbrugeren skal stilles, som om aftalen ikke er indgået.

Energiselskabet Natur-Energi A/S skal i sagsomkostninger til ankenævnet betale 8.500 kr. inkl. moms, der betales senest 30 dage efter den dato, hvor Kon­kur­ren­ce- og Forbruger­styrelsen på ankenævnets vegne udsender faktura på opkrævning af beløbet.

Sagsresumé 

Sagen drejer sig om indgåelse af en aftale om levering af el på installationsadressen T..., 4300 Holbæk.

Den 21. september 2010 indgik forbrugeren en aftale med en sælger fra energiselskabet om levering af el. Aftalen blev indgået uden for fast forretningssted.

Den 8. oktober 2010 sendte elhandelsselskabet en anmodning om leverandørskifte til netselskabet.

Den 12. oktober 2010 sendte elhandelsselskabet en bekræftelse pr. e-mail til forbrugeren om, at skiftet var gået igennem. I den forbindelse blev forbrugeren oplyst om, at forbrugeren ville overgå til klimavenlig strøm fra energiselskabet den 1. december 2010.

Den 19. november 2010 blev den første aconto faktura sendt til forbrugeren. Fakturaen blev sendt til D...gade 36, 2200 København N.

Den 20. december 2010 henvendte forbrugeren sig telefonisk til elhandelsselskabet. I den forbindelse oplyste forbrugeren, at han ikke havde noget at gøre med elmåleren på T.. og undrede sig derfor over opkrævningen.

Kundeservice forklarede forbrugeren, at han havde skrevet under på en kontrakt angående levering af el til ovenstående adresse og vejledte i den forbindelse forbrugeren i proceduren for opsigelse af aftalen.

Den 13. april 2011 erfarede elhandelsselskabet, at der var et større udestående, og at der ikke havde været nogen indbetalinger. Elhandelsselskabet sendte derfor kunden til ophør.

Da forbrugeren heller ikke betalte slutopgørelsen, blev forbrugeren overført til inkasso ved Intrum Justitia den 12. september 2011.

Da parterne ikke kunne nå til enighed, blev sagen indbragt for ankenævnet.

Hent afgørelsen her (pdf)