Afgørelse
Nummer
12/12512
Abonnementsforhold ▪ Solcelleanlæg ▪ Leveringstid for nettoafregningsmåler ▪ Krav om erstatning for produktionssalg
Kompetence ▪ Abonnementsforhold ▪ Installation af solcelleanlæg ▪ Tilmelding til nettomålerordning ▪ Levering af tovejs elmåler skete ikke inden for den forventede ekspeditionstid ▪ Krav om erstatning for produktionstab på ca. 750-800 kilowatt-timer
Afgørelsens konklusion
Ankenævnet kan ikke give forbrugeren medhold i det fremsatte krav over for SEAS-NVE Net A/S.
Energiselskabet skal ikke betale sagsomkostninger i denne sag, lige som klagegebyret ikke returneres til forbrugeren, jf. § 25, stk. 2, i ankenævnets vedtægter.
Sagsresumé
Sagen drejer sig om levering af en tovejs elmåler til nettoafregning i forbindelse med forbrugerens installation af solcelleanlæg.
Forbrugeren ønskede at montere en tovejs elmåler på sit solcelleanlæg, således at overskydende produktion af el kunne sælges til selskabet.
Den 4. april 2012 modtog elselskabet tilmeldingen fra den autoriserede elinstallatør. Efter forbrugerens oplysninger skulle der være aftalt en maksimale leveringtid på 10 dage for den nye nettoafregningsmåler.
Den 10. maj 2012 blev måleren sendt til elinstallatøren. I den forbindelse skete der en fejl, som medførte at måleren blev sendt til en forkert elinstallatør. Den 20. maj 2012 blev fejlen rettet og forbrugeren modtog derefter måleren den 21. maj 2012.
Forbrugeren var utilfreds med den samlede ekspeditionstid på 3-4 uger og indbragte derfor sagen for nævnet.
Hent afgørelsen her (pdf)