Afgørelse
Nummer
15/08032
Indsigelse mod aftale indgået via telefonsalg
Aftaleindgåelse ▪ Telefonsalg ▪ Indsigelse mod elleverandørskift ▪ Kompetence – erhvervssag.
Afgørelsens konklusion
Forbrugeren fritages fra betaling af elforbrug samt samtlige gebyrer til elhandleren, Blue Energy ⅍, i perioden 1. januar 2015 til 31. oktober 2015.
Blue Energy ⅍ skal efter § 27, stk. 1, i ankenævnets vedtægter betale sagsomkostninger til ankenævnet. Beløbet udgør 8.500 kr. inkl. moms, jf. vedtægtens § 27, stk. 2. Beløbet betales senest 30 dage efter den fakturadato, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på ankenævnets vegne udsender.
Sagsresumé
Sagen drejer sig om, hvorvidt forbrugeren har indgået en gyldig aftale via telefonsamtale med elhandleren.
Den 4. november 2014 ringede elhandleren til forbrugeren, for at indgå en aftale om levering af el. Parterne er uenige om, hvorvidt der blev indgået en gyldig aftale i denne samtale.
Den 1. januar 2015 trådte leverandørskiftet i kraft. Forbrugeren fik herefter tilsendt 10 fakturaer, én per måned indtil oktober 2015, som opgørelse for forbruget.
Efter en opringning fra DONG Energy, som gerne ville overtale forbrugeren til at komme tilbage, blev forbrugeren klar over, at elhandleren havde tvangsskiftet hende. Hun sendte derfor en skriftlig klage til elhandleren den 22. juli 2015.
Den 30. august 2015 sendte forbrugerne et brev til elhandleren for at klage, da elhandleren ikke havde svaret på mailen.
Den 22. september rykkede elhandleren for betaling af forbrug.
Elhandleren varslede om retslig inkasso den 1. oktober 2015. Dagen efter afviste elhandleren forbrugerens indsigelse.
Den 9. oktober 2015 overgik sagen til retslig inkasso.
Den 20. oktober 2015 indbragte forbrugeren sagen for nævnet.