Afgørelse

Nummer
24/06353

Flyttemeddelelse fra samlever

I 2021 meldte en forbrugers samlever flytning til forbrugerens elselskab. Selskabet svarede, at det ikke var muligt at afmelde aftalen om levering af el på adressen, da aftalen ikke stod i samleverens navn, og selskabet opfordrede samleveren til at få forbrugeren til at henvende sig direkte. Selskabet forsatte herefter med at levere el til adressen og at opkræve forbrugeren. Spørgsmålet var derfor, om forbrugeren hæftede for selskabets levering af el til adressen, efter hun flyttede fra den, og om hun derfor havde ret til at få tilbagebetalt de penge, hun havde betalt til selskabet i perioden.

Afgørelse

Nævnet gav ikke forbrugeren og samleveren medhold i kravet, da nævnet fastslog, at det var forbrugerens ansvar at melde flytning til selskabet, idet hun havde indgået aftalen om levering af el til adressen og derved stod i et direkte kundeforhold til selskabet.

Det er forbrugeren der skal melde til- og fraflytning samt andre adresseændringer til sin elleverandør jf. § 7, stk. 2, i den gældende elleveringsbekendtgørelse.

Sagsresumé

Ifølge selskabet var forbrugeren tilmeldt som elkunde vedrørende forbrugsadressen fra den 25. juni 2011.

Den 17. maj 2021 oplyste forbrugerens samlever til selskabet, at han skulle flytte fra forbrugsadressen til en ny adresse, og at han ville have sin aftale med til den nye adresse.

Den 18. maj 2021 oplyste selskabet til forbrugerens samlever, at han var tilmeldt på den nye adresse, men at det ikke var muligt for selskabet at afmelde aftalen på forbrugsadressen, da elaftalen stod i en andens navn (forbrugerens). Selskabet oplyste endvidere, at vedkommende, som stod på aftalen, derfor skulle ringe eller skrive til selskabet for at blive afmeldt.

Selskabet fortsatte herefter med at levere el og fakturere forbrugeren for elforbruget på forbrugsadressen.

I 2023 klagede forbrugerens samlever til selskabet, idet han henviste til, at forbrugeren var flyttet fra adressen for flere år siden, og han havde meldt flytningen. Forbrugerens samlever bad derfor selskabet om at tilbagebetale samtlige af forbrugerens indbetalinger vedrørende den tidligere adresse siden fraflytningen.

Selskabet afviste forbrugerens krav, da det ikke var blevet orienteret af forbrugeren om, at elaftalen vedrørende forbrugerens tidligere adresse skulle opsiges. Forbrugeren og samleveren klagede derfor til nævnet den 16. januar 2024.

Læs hele afgørelsen 24/06353