Afgørelse
Nummer
24/07075
Forbrugers tilbagebetalingskrav vedrørende elselskabs slutafregning fra 2019 var ikke forældet
Et elselskab slutafregnede i juni 2019 en forbruger. Slutafregningen blev ikke sendt til forbrugeren, men fremgik kun af selvbetjeningsløsningen på selskabets hjemmeside. I december 2022 bad forbrugeren selskabet om en slutafregning, og i januar 2023 sendte selskabet slutafregningen fra juni 2019 til forbrugeren via e-mail. Forbrugeren gjorde indsigelse over for slutafregningen og krævede tilbagebetaling af 2.000 kr. Selskabet tilbagebetalte 1.002,51 kr. til forbrugeren, og forbrugeren fortsatte sin klage til nævnet med et restkrav på 997,49 kr. Spørgsmålet var derfor, om forbrugerens krav var forældet, og om forbrugeren havde ret til yderligere tilbagebetaling på 997,49 kr. fra selskabet.
Afgørelse
Nævnet mente, at forbrugeren først blev bekendt med slutafregningen i januar 2023, da selskabet sendte den til forbrugeren via e-mail. Nævnet lagde vægt på, at det ikke var godt nok at gøre slutafregningen tilgængelig på selvbetjeningssiden på selskabets hjemmeside.
Forældelsesfristen på tre år skulle derfor først regnes fra januar 2023, hvor forbrugeren blev bekendt med slutafregningen. Det følger af forældelseslovens § 3, stk. 1 og 2.
Forbrugerens tilbagebetalingskrav var således ikke forældet ved forbrugerens klage til nævnet.
Nævnet mente dog også, at forbrugeren ikke havde ret til at få tilbagebetalt yderligere 997,49 kr. fra selskabet ud over de 1.002,51 kr., som selskabet allerede havde tilbagebetalt.
Sagsresumé
Den 13. maj 2019 oplyste selskabet i en e-mail til forbrugeren, at det havde registreret, at forbrugeren havde skiftet elleverandør, og at elleveringen til forbrugsadressen derfor ophørte den 30. april 2019. Selskabet oplyste endvidere, at det ville udarbejde en slutafregning, og at slutafregningen ville kunne findes på selvbetjeningsløsningen på selskabets hjemmeside, når den var klar.
Slutafregning forelå på selvbetjeningsløsningen den 8. juni 2019, og ifølge slutafregningen havde forbrugeren et tilgodehavende på 13,28 kr.
Den 20. december 2022 bad forbrugeren selskabet om at få tilsendt en slutafregning, da forbrugeren ikke havde modtaget den.
Den 16. januar 2023 sendte selskabet i en e-mail til forbrugeren slutafregningen af 8. juni 2019.
Den 13. februar 2023 klagede forbrugeren til nævnet over selskabets beregning i slutafregningen, og forbrugeren krævede tilbagebetaling af 2.000 kr.
Under sagens behandling tilbagebetalte selskabet 1.002,51 kr. til forbrugeren.
Forbrugeren ønskede herefter at fortsætte sagen ved nævnet med henblik på at få tilbagebetalt 997,49 kr. svarende til differencen mellem forbrugerens oprindelige krav på 2.000 kr. og selskabets tilbagebetaling af 1.002,51 kr.