Afgørelse
Nummer
24/06882
Introduktionstilbud om gratis strøm - Aftalefortolkning
Sagen drejede sig om, at forbrugeren krævede fritagelse for betaling af strøm, transportudgifter og strømcertificering til selskabet. Selskabets introduktionstilbud var ifølge forbrugeren gratis strøm i seks måneder og kun betaling af elafgifter til selskabet i den periode. Selskabet afviste, at forbrugeren havde en aftale om gratis strøm i seks måneder. Selskabet henviste til dets tilbud på elpris.dk, hvor det fremgik, at forbrugeren fik seks måneders gratis strøm inklusive transport men eksklusive afgifter ved en årlig forbrugsgrænse på 1.000 kWh.
Afgørelse
Nævnet konstaterede efter en gennemgang af sagens elaftale og vilkår, at der hverken var oplyst nogen priser eller forbrugsgrænser i parternes aftalegrundlag.
Efter reglerne i forbrugeraftaleloven skal den erhvervsdrivende ved indgåelse af aftaler ved fjernsalg (for eksempel online eller telefonisk) give forbrugeren en bekræftelse af aftalen på et varigt medium. Et varigt medium kan for eksempel være en e-mail til forbrugeren.
Den erhvervsdrivendes bekræftelse skal indeholde de oplysninger, der er nævnt i forbrugeraftalelovens § 8, stk. 1, jf. lovens § 13, stk. 1 og stk. 2, 1. pkt. Det er for eksempel oplysninger om prisen.
Nævnet mente, at selskabet ikke havde dokumenteret, at det havde givet forbrugeren oplysningerne i overensstemmelse med forbrugeraftalelovens § 13, da selskabets ordrebekræftelse af 20. november 2023 til forbrugeren ikke indeholdt oplysninger om prisen.
Da prisen for elleveringen ikke fremgik af parternes aftalegrundlag, skulle forbrugeren betale, hvad der under hensyn til salgsgenstandens art og beskaffenhed, gængs pris ved aftalens indgåelse samt omstændighederne i øvrigt må anses for rimeligt, jf. købelovens § 72.
Nævnet mente på den baggrund, at selskabet skulle tilbagebetale 1.227,30 kr. til forbrugeren for perioden 15. december 2023 til 31. januar 2024.