Afgørelse

Nummer
24/06846

Opladning af elbil – nævnet havde kompetence

En forbruger foretog en opladning af sin elbil på en ladestander i Tyskland. Opladningen fandt sted over fire dage i august 2022, hvor forbrugeren samlet aftog 88 kWh. Efter knap 12 måneder opkrævede selskabet 2.294,26 kr. hos forbrugeren vedrørende opladningen. Forbrugeren klagede over regningens størrelse og krævede tilbagebetaling af 1.500 kr. fra selskabet.

Afgørelse

Nævnet mente, at det havde kompetence til at behandle forbrugerens klage, fordi forbrugerens klage vedrørte en forbrugeraftale om køb og levering af elektricitet, og forbrugeren havde stået i direkte kundeforhold med selskabet, og selskabet var en energivirksomhed, der som led i sit erhverv solgte eller leverede elektricitet.

Nævnet mente endvidere, at forbrugeren havde ret til at få tilbagebetalt 1.500 kr. fra selskabet. Nævnet lagde vægt på, at selskabet ikke havde dokumenteret, at det havde givet forbrugeren oplysninger om prisen i forbindelse med indgåelsen af aftalen med forbrugeren.

Sagsresumé

Den 14. august 2022 begyndte forbrugeren en opladning af sin elbil på en af selskabets ladestandere i Tyskland.

Den 17. august 2022 afsluttede forbrugeren opladningen. Forbrugeren aftog samlet 88 kWh i perioden.

Den 11. august 2023 opkrævede selskabet 2.294,26 kr. hos forbrugeren vedrørende opladningen.

Den 8. november 2023 klagede forbrugeren til selskabet over opkrævningen.

Den 8. november 2023 svarede selskabet, at det ikke på et tidligere tidspunkt havde haft mulighed for at foretage opkrævninger vedrørende opladninger foretaget i Tyskland. Ifølge selskabet skyldtes den høje pris, at forbrugeren var blevet pålagt en spærreafgift som følge af, at forbrugeren havde ladet sin bil stå ved en ladestander, efter bilen var fuldt opladet.

Den 8. november 2023 svarede forbrugeren, at der intet stod på selskabets ladestandere eller app om priser, herunder en spærreafgift.

Den 4. marts 2024 klagede forbrugeren til nævnet.

Under sagens behandling forsøgte nævnet at indhente oplysninger hos selskabet om, hvad det havde aftalt med forbrugeren om prisen. Selskabet besvarede ikke nævnets henvendelser.

Læs hele afgørelsen 24/06846