Afgørelse
Nummer
24/06737
Tælleværk 1 og 2 var byttet om på forbrugerens elmåler
Sagen drejede sig om, at der var byttet om på elmålerens tælleværk 1 og 2 i forbrugerens lejlighed. Forbrugerens elforbrug var derfor ikke blevet målt på elmålerens tælleværk 1 men på tælleværk 2. Det er helt sædvanligt, at en elmåler har flere tælleværker.
Afgørelse
Forbrugeren hæftede for et elforbrug på 4.552 kWh for perioden 1. oktober 2021 til 30. september 2023. Forbrugeren skulle derfor ikke have tilbagebetalt 16.607,39 kr. af selskabet for perioden.
Forbrugerens elforbrug var målt på elmålerens tælleværk 2 i stedet for tælleværk 1. Da forbrugeren ikke havde haft tilsluttet et produktionsanlæg (for eksempel solcelleanlæg) på tælleværk 2, var der tale om et faktisk målt forbrug, som selskabet kunne opkræve hos forbrugeren. Forbrugeren var i den pågældende periode blevet afregnet af selskabet med et nul-forbrug af elektricitet, fordi der ikke var blevet målt et elforbrug på elmålerens tælleværk 1.
Selskabet havde hjemmel i dets leveringsbetingelser til at opkræve et korrigeret elforbrug hos forbrugeren. Nævnet mente endvidere, at elforbruget på 4.552 kWh forekom rimeligt for perioden 1. oktober 2021 til 30. september 2023 i forhold til forbrugsadressen.
Sagsresumé
Forbrugeren flyttede ind på forbrugsadressen den 1. oktober 2021. Ejendommen på forbrugsadressen var nyopført og havde ikke tidligere været tilsluttet elnettet.
Den 23. november 2023 udskiftede netselskabet elmåleren på forbrugsadressen. Netselskabet konstaterede ved den lejlighed, at der var byttet om på tælleværk 1 og 2 på elmåleren.
Den 27. december 2023 sendte netselskabet korrigerede forbrugsværdier til selskabet. Elforbruget blev korrigeret fra nul kWh til en brugsværdi pr. kvartal. Netselskabet korrigerede således elforbruget fra nul til i alt 4.551 kWh for perioden 1. oktober 2021 til 30. september 2023. Elforbrug var målt på elmålerens tælleværk 2 i perioden. Der var intet elforbrug målt på elmålerens tælleværk 1.
Den 2. januar 2024 sendte selskabet på den baggrund en korrektionsopgørelse til forbrugeren. Forbrugeren blev heri opkrævet et elforbrug på 4.552 kWh svarende til i alt 16.607,39 kr. for perioden. Forbrugeren protesterede over opgørelsen til selskabet. Forbrugeren havde forventet, at selskabets opkrævninger til ham var korrekte, og at selskabet ikke skulle bruge 2-3 år på at opdage en fejl. Forbrugeren betalte dog opgørelsen under protest.
Forbrugeren klagede derfor til nævnet den 17. februar 2024.
Selskabet og forbrugeren var under sagens behandling i nævnet enige om, at der ikke var tilsluttet et solcelleanlæg på forbrugsadressen.