Afgørelse

Nummer
24/12958

Opkrævning med korrektion af pris

En forbruger stoppede med at modtage el fra sit elselskab den 22. juli 2024 og modtog den 11. august 2024 en slutafregning. Ifølge slutafregningen skulle forbrugeren have udbetalt 1.965,26 kr. Den 11. november 2024 modtog forbrugeren imidlertid en korrektionsopkrævning for perioden 1. april 2023 til 22. juli 2024. Forbrugeren blev i korrektionsopkrævningen opkrævet for poster vedrørende henholdsvis ”El variabel pris (Negativ markedsel DK2), El variabel pris (Markedsel DK2)” og ”El variabel pris (Negativ markedsel DK2)”. I alt blev forbrugeren opkrævet 1.902,82 kr. i korrektionsopkrævningen. Spørgsmålet var derfor, om forbrugeren havde ret at blive fritaget for betaling af korrektionsopkrævningen.

Afgørelse

Nævnet gav forbrugeren ret i, at forbrugeren ikke skulle betale korrektionsopkrævningen på 1.902,82 kr.

Nævnet kunne konstatere, at korrektionsopkrævningen var en opkrævning for en højere pris, end selskabet tidligere har opkrævet hos forbrugeren, eller for ikke tidligere opkrævede poster.

Nævnet vurderede, at selskabet ikke havde dokumenteret, at det havde ret til at opkræve de priser eller poster, der fremgik af korrektionsopkrævningen.

Nævnet fremhævede flere forhold, der havde betydning for vurderingen:

Nævnet kunne ikke se, at de generelle forretningsbetingelser, som selskabet havde fremlagt til brug for sagens behandling, havde noget at gøre med forbrugerens aftaleforhold med selskabet.

Selskabet havde ikke oplyst om, hvad korrektionsopkrævningen reelt dækkede over, da det ikke drejede sig om korrektion af elforbruget.

Selskabet havde heller ikke oplyst om, hvilke poster og satser, det mente, det havde krav på betaling for i den pågældende periode.

Endelig havde selskabet ikke dokumenteret, at aftalen med forbrugeren gav selskabet ret til at opkræve de pågældende poster og satser.

Læs hele afgørelsen 24/12958