Afgørelse

Nummer
4/1920-0101-0147

Legalitetskontrol af opkrævninger - Indsigelse om at regninger er behæftet med fejl - Spørgsmål om krav til præcisering af klage til ankenævnet

Forbrugerens manglende medvirken til at oplyse sagen medførte afvisning fra realitetsbehandling Retsfortabende passivitet ikke indtrådet. Solidarisk hæftelse for elforbrug

Elselskabet sendte 14.11.2005 en årsopgørelse for perioden 27.12.2004 - 08.11.2005 med et indbetalingskort. Opgørelsen omfattede betaling for 966 kWh samt et overført beløb.

Klager, der har indgået aftale med OK om levering af el, mente ikke, at faktureringen var korrekt, da grundlaget for regningerne var forkerte.

Den 19.05.2006 sendte elselskabet en oversigt over manglende betalinger med et indbetalingskort.

I e-mail af 23.05.2006 meddelte klager til elselskabet, at hun nægtede at anerkende opkrævningen. Elselskabet svarede i e-mail af 24.05.2006, at klager var forpligtet til at betale for benyttelse af selskabets net samt afgifter til staten.

SEKRETARIATETS BEHANDLING

I forbindelse med sagens modtagelse sendte sekretariatet med brev af 02.06.2006 en klageformular. Sekretariatet anmodede klager om at:

PRÆCISERE meget nøje hvad der klages over anført med et beløb, og en dokumentation samt begrundelse herfor.

Efter at have modtaget klagegebyret og den udfyldte klageformular, fremsatte sekretariatet i brev af 20.06.2006 følgende henstilling til klager:

… at du meget nøje redegør og dokumenterer samt begrunder dine krav. Ifald du undlader denne anmodning kan en konsekvens heraf indebære, at ankenævnet ikke kan behandle din klage.

Klager har i e-mail af 20.06.2006 bl.a. anført:

Nævnet skal indhente rigtige og præcise oplysninger / dokumentation hos min modpart, der beviser opkrævningerne er holdbare." />

Endvidere har klager krævet, at ankenævnet indleder sagsbehandlingsskridt.

Sekretariatet har herefter besluttet at forelægge sagen, som den foreligger oplyst, for ankenævnet med henblik på nævnets afgørelse om, hvorvidt sagen kan undergives realitetsbehandling, eller om sagen bør afvises på baggrund af, at klager ikke har villet præcisere klagen yderligere eller indsende dokumentation.

Klagen har derfor ikke været forelagt elselskabet til høring.

Klager og elselskabet er ved e-mail fra sekretariatet orienteret om formalitetsbehandlingen.

Klager har hertil anført:

Nævnet er forpligtet til at fremskaffe dokumentationen, med henblik på at undgå en forkert sagsbehandling, der realiserer uberettiget tab for undertegnede.

Seas har ingen dokumentation for sit krav." />

NÆVNETS BEMÆRKNINGER

Indledningsvis bemærker nævnsmedlemmerne, at nævnet tiltræder sekretariatets beslutning om at forelægge sagen uden forudgående høring af indklagede med henblik en vurdering af, om ankenævnet kan indlede en realitetsbehandling af klagen.

Det fremgår af ankenævnets vedtægter:


§ 11. Sekretariatet videresender forbrugerens klage til energiselskabet til udtalelse. Når sekretariatet har modtaget svar fra energiselskabet, forelægges dette for klager til udtalelse. Sekretariatet drager i øvrigt omsorg for sagens oplysning, herunder at der indhentes en skriftlig sagkyndig erklæring, hvis det er nødvendigt for at træffe afgørelse i sagen. Sekretariatet sørger for, at hver af parterne får kendskab til oplysninger fra modparten, som er af betydning for sagens afgørelse, og til eventuelle skriftlige sagkyndige erklæringer.

Stk. 2. Sekretariatet fastsætter en frist på normalt 14 dage for parterne til at afgive de under stk. 1 nævnte udtalelser og eventuelle andre udtalelser, som sekretariatet finder påkrævet. Fristen regnes fra datoen for sekretariatets anmodning til parterne om en udtalelse. Hvis energiselskabet ikke er fremkommet med en udtalelse inden fristens udløb, kan sekretariatet afgive sagen til behandling i ankenævnet, der kan beslutte at træffe afgørelse i sagen på det i øvrigt foreliggende grundlag. Hvis ankenævnet ikke har modtaget en udtalelse fra forbrugeren inden fristens udløb, kan sekretariatet anse sagen for bortfaldet.

Tilsvarende fremgår det af ankenævnets forretningsorden:

§ 3. Er nævnet kompetent til at behandle klagen, eller kan det ikke afvises, at nævnet er kompetent, forbereder sekretariatet klagens behandling.

Stk. 2. Sekretariatet skal herunder særligt sørge for, at

1. indhente yderligere nødvendige oplysninger og dokumenter i det omfang, det kan ske inden for rimelig tid,

2. forelægge klagen for det elselskabet energiselskab med opfordring til inden for en frist på normalt 14 dage fra modtagelsen at udtale sig,

3. drage omsorg for, at hver af parterne får kendskab til oplysninger fra modparten, til sagkyndige erklæringer og øvrige oplysninger, som må anses for at være af betydning for sagens afgørelse, og …

Uanset at sekretariatet efter disse forskrifter har til opgave at forberede sagerne til behandling i nævnet og dermed være forbrugerne behjælpelig med at oplyse sagerne, forudsætter sekretariatets bistand, at forbrugeren i fornødent omfang medvirker til sagens oplysning.

Efter at have gennemgået de oplysninger og bilag, som klager har indsendt til sekretariatet, er det nævnets vurdering, at klagetemaet er for upræcist til, at sekretariatet har kunnet påbegynde en egentlig sagsbehandling. Nævnet kan derfor tiltræde, at sekretariatet har anmodet klager om at nøje at præcisere, hvilke civilretlige krav, klager ønsker at gøre gældende i sagen med angivelse af et beløb, samt dokumentere og begrunde kravet, herunder indsende kopier af betalingskvitteringer.

Da sekretariatet behørigt har rykket klager herfor og gjort klager opmærksom på konsekvenserne af ikke at efterkomme anmodningerne, vurderer nævnet, at klager ikke har medvirket til sagens oplysning.

Med udgangspunkt i vedtægternes § 11, stk. 2, sidste punktum, beslutter nævnet herefter at afvise sagen fra realitetsbehandling.

Nævnet bemærker i øvrigt, at nævnet i en tidligere sag (sag 4/1920-0101-0007) fra klager om betaling til elselskabet for netbenyttelse ikke gav klager medhold. Efter nævnsafgørelsen rejste klager indsigelse mod nævnets afgørelse og anmodede om en genoptagelse af sagen, som formanden afslog i brev af 10.03.2006, hvori formanden bl.a. anførte:

”Derimod anfører du, at ”Det er muligt for mig at bevise, de opkrævninger for brug af net i nævnte periode…

Det er jeg enig med dig i, men det er samtidig også din egen pligt at give alle de oplysninger, som kan begrunde dit krav i sagen samt indsende bilag, der vil kunne dokumentere dette.

Under sagens forberedelse i sekretariatet har der været en partshøring, hvor du bl.a. har fået tilsendt kopi af alle oplysninger, som energiselskabet har afgivet. Her har det bl.a. fremgået, at energiselskabet har opgjort, at der fortsat var ubetalte fordringer. Hvis du havde beviser i form at kvitterede indbetalingskort for, at alle eller nogle af disse beløb var indbetalt, burde du have indsendt kopi af disse sammen med de svar, som du har sendt til sekretariatet.

Endelig skal jeg bemærke, at spørgsmålet om tariffernes størrelse er et spørgsmål, som henhører under Energitilsynet.

På det foreliggende grundlag finder jeg ikke, at du er fremkommet med oplysninger, som kan begrunde, at jeg beslutter at genoptage sagen.

Hvis du derimod kan dokumentere, at du har betalt de omhandlede krav ved at indsende betalingskvitteringer, vil jeg på ny overveje spørgsmålet om genoptagelse." />

Nævnet finder i øvrigt, at der i de utilstrækkelige oplysninger, som klager har indsendt, ikke er dokumenterede noget, der kan begrunde, at klager kan kræve fritagelse for eller reduktion i betalingskravet fra elselskabet.

Hent afgørelsen her (pdf)