Afgørelse

Nummer
24/10415

Aftale om service på gasfyr - nævnet havde ikke kompetence

Sagen drejede sig om, at forbrugerens gasfyr var defekt på grund af manglende eftersyn. Spørgsmålet var derfor, om selskabet havde misligholdt en aftale om service af forbrugerens gasfyr. I sagen indgik to selvstændige aftaler med selskabet: Forbrugeren havde indgået aftalen om service af gasfyret, og forbrugerens ægtefælle havde indgået aftalen om køb af gas. Nævnet måtte derfor tage stilling til, om sagen kunne behandles i nævnet.

Afgørelse

Nævnet afviste at behandle forbrugerens klage over selskabet, da aftalen om service af forbrugerens gasfyr ikke var knyttet til en aftale med selskabet om levering af gas.

Aftalerne om serviceaftalen og gaskøbet var indgået af to forskellige personer (retssubjekter), og regningerne vedrørende aftalerne var adskilt og stilet til to forskellige personer.

Nævnet behandler klager over forbrugeraftaler om køb og levering af elektricitet, gas og fjernvarme samt andre varer og tjenesteydelser i forbindelse hermed. Det fremgår af § 2, stk. 1, i nævnets vedtægter.

Da forbrugerens klage over selskabet vedrørende serviceaftalen ikke var knyttet til en aftale med selskabet om levering af gas, havde nævnet ikke kompetence til at behandle klagen.

Nævnet bemærkede samtidig, at sagen givetvis kan behandles i Ankenævnet for Tekniske Installationer, når den handler om en aftale, der omfatter VVS-ydelser.

Læs hele afgørelsen 24/10415