Afgørelse

Nummer
24/06709

Betaling for forkert måler i 17 år – Forbrugeren havde kun ret til tilbagebetaling af for meget betalt de sidste tre år

En forbruger havde i perioden 2006 til 2023 betalt for varmeforbruget på en forkert måler. Spørgsmålet var derfor, om forbrugeren havde ret til at få tilbagebetalt det beløb, forbrugeren havde betalt for meget til selskabet.

Afgørelse

Den almindelige forældelsesfrist er tre år. Det betyder, at man som udgangspunkt kun kan gøre krav på tilbagebetaling af et beløb, hvis der er gået mindre end tre år fra det tidspunkt, hvor en fejlagtig betaling fandt sted. Forældelsesfristen kan forlænges i visse tilfælde. Forældelsesfristen kan dog ikke forlænges til mere end 10 år. Det følger af forældelsesloven.

Forbrugerens krav gik ud over den absolutte forældelsesfrist på 10 år, og forbrugeren kunne derfor højst få medhold i et tilbagebetalingskrav vedrørende fejlagtige betalinger tilbage til 2014.

Da det forkerte målernummer og tilhørende målerstand imidlertid fremgik af samtlige selskabets regninger til forbrugeren, mente nævnet, at der ikke var grundlag for at suspendere den almindelige forældelsesfrist på tre år. Nævnet mente, at oplysningerne på regningerne burde havde givet forbrugeren anledning til at gøre indsigelse på et tidligere tidspunkt.

Nævnet mente derfor, at forældelsesfristen var tre år, og da selskabet allerede havde tilbudt forbrugeren tilbagebetaling af det for meget betalte vedrørende varmeforbruget tre år tilbage i tid, mente nævnet, at forbrugeren ikke havde ret til yderligere tilbagebetaling fra selskabet.

Sagsresumé

Ifølge forbrugeren opdagede hun i januar 2023, at et forkert målernummer og tilhørende målerstand fremgik af selskabets regninger til hende.

Forbrugeren klagede herefter til selskabet, som sendte en tekniker ud til forbrugerens adresse. Teknikeren konstaterede, at der var sket en forbytning af målere på to adresser, hvilket havde medført, at forbrugeren havde betalt for varmeforbruget på en forkert måler siden 2006.

Selskabet sendte herefter et brev til forbrugeren den 7. februar 2024, hvori selskabet oplyste, at det ville tilbagebetale det for meget afregnede forbrug for de sidste tre år.

Forbrugeren svarede i en e-mail til selskabet den 8. februar 2024, at hun ikke kunne acceptere selskabets tilbud, idet forbrugeren krævede tilbagebetaling af det for meget afregnede forbrug i hele kundeperioden, det vil sige perioden 2006 til 2023.

Forbrugeren klagede til nævnet den 11. februar 2024.

Læs hele afgørelsen 24/06709