Temaer
Skal du flytte? – Det skal du være opmærksom på
Når du flytter, er det vigtigt at få meldt til- og fraflytning til dit elselskab. Særligt i forbindelse med fraflytning er det vigtigt at være opmærksom på at orientere dit elselskab. I modsat fald kan du ende med at betale for elleveringen efter, du er flyttet.
Det er dit ansvar at melde flytning til elselskabet
Når du flytter, skal du melde flytning til dit elselskab.
Det er en god idé at melde flytning i god tid og senest 10 arbejdsdage før du flytter, da elselskabet skal have tid til at håndtere din fraflytning.
Det er også en god idé, at bede elselskabet om en kvittering eller anden skriftlig bekræftelse for modtagelse af din flyttemeddelelse.
Når du bor til leje, er din flyttedato den sidste dato, du hæfter for husleje. Når du er ejer, er din flyttedato den dag, du overdrager boligen til den nye ejer.
Det er dig, der som elkunde har ansvaret for at melde til- og fraflytning til dit elselskab. Hvis du ikke melder flytning, kan du risikere, at du bliver ved med at betale for elleveringen til din gamle adresse, selvom du er flyttet.
I sag 23/05175 fraflyttede forbrugeren sin adresse den 31. december 2015, men selskabet blev ved med at levere el til adressen og opkræve forbrugeren for elleveringen helt frem til 2023, hvor forbrugeren klagede over selskabets opkrævning af el for den fraflyttede adresse. Da forbrugeren ikke havde dokumenteret, at han havde meldt flytning til elselskabet, gav nævnet ikke forbrugeren medhold i klagen. Forbrugeren hæftede derfor for elselskabets ellevering til den fraflyttede adresse, selvom forbrugeren efter det oplyste ikke længere boede der.
Læs mere om afgørelsen i sag 23/05175
Hvem kan melde flytning?
Elselskabet kan opkræve betaling hos alle, der er tilmeldt som elkunde på adressen, og hvis du er tilmeldt som elkunde på adressen, kan du melde flytning til dit elselskab.
Hvis der er tilmeldt mere end én elkunde på adressen, kan du også melde din egen flytning til elselskabet, selvom de øvrige elkunder bliver boende. Du kan i den forbindelse kræve at blive slettet som elkunde på adressen med én dags varsel. Så hæfter du ikke for fremtidigt forbrug af el på adressen.
Hvis du ikke er tilmeldt som elkunde på adressen, kan du ikke melde flytning. Du kan derfor ikke melde flytning på vegne af andre som for eksempel din samlever eller ægtefælle, medmindre du har fået fuldmagt til det. På samme måde kan din samlever eller ægtefælle ikke opsige din elaftale, hvis det kun er dig, der er elkunde hos elselskabet.
I sag 24/06353 meldte en elkundes samlever flytning til elkundens elselskab. Elselskabet svarede, at det ikke var muligt at afmelde aftalen om levering af el på adressen, da aftalen ikke stod i samleverens navn, og elselskabet opfordrede samleveren til at få elkunden til at henvende sig. Elselskabet fortsatte herefter med at levere el til adressen og at opkræve elkunden. Elkunden og samleveren klagede til nævnet med krav om at få tilbagebetalt indbetalinger vedrørende perioden efter fraflytningen. Nævnet gav ikke forbrugeren og samleveren medhold i kravet, da nævnet fastslog, at det var elkundens ansvar at melde flytning til elselskabet, idet hun havde indgået aftalen om levering af el til adressen og derved stod i et direkte kundeforhold til selskabet.
Læs mere om afgørelsen i sag 24/06353
Tag billeder af elmåleren - også selvom den er fjernaflæst
Selvom elmåleren er fjernaflæst, og elselskabet automatisk kan hente aflæsningen, er det en god idé at tage billeder af elmåleren, når du flytter. Dette er din dokumentation for målerstanden, hvis du og elselskabet bliver uenige om dit forbrug.
Efter du er flyttet - slutafregning
Når du er flyttet, skal du have en slutafregning, som endeligt opgør dit kundeforhold med elselskabet vedrørende den fraflyttede adresse.
Elselskabet skal slutafregne dit kundeforhold senest seks uger efter, at du er fraflyttet adressen.
Hvis du modtager en slutafregning langt senere, eller du slet ikke modtager en slutafregning, kan det have betydning for, om du er forpligtet til at betale.
Du kan læse mere om, hvad der gælder i forbindelse med forsinket eller manglende slutafregning for elforbrug i temaartiklen om forsinket eller manglende slutafregning.
Huskeliste
- Meld flytning til elselskabet senest 10 dage før fraflytning – Husk at kun elkunden kan melde fraflytning
- Sørg for at få en skriftlig bekræftelse for din flyttemeddelelse fra elselskabet
- Aflæs og tag billeder af elmåleren i forbindelse med flytningen
- Kontroller, at du har fået en slutafregning senest seks uger efter din flytning. Hvis ikke, bør du kontakte dit elselskab og bede om den.
Du kan læse mere om, hvad du skal være opmærksom på, når du flytter på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside forbrug.dk.