Afgørelse
Nummer
21/09673
Administrationsgebyr for opsigelse i binding og tabt fortjeneste
Sagen drejede sig om, hvorvidt forbrugeren havde modtaget kontrakt og fakturaer fra selskabet, og om forbrugeren havde ret til fritagelse for betaling af blandt andet et administrationsgebyr på 450 kr. for opsigelse i bindingsperiode og tabt fortjeneste på 84,43 kr.
Afgørelse
Nævnet anså det for bevist, at selskabet havde fremsendt kontrakt og fakturaer til forbrugeren.
Forbrugeren fik ikke ret i kravet om fritagelse for betaling af gebyret på 450 kr. for opsigelse i bindingsperioden. Nævnet lagde vægt på, at gebyret fremgik af parternes kontrakt, og nævnet mente på det foreliggende grundlag, at gebyret ikke var et såkaldt ”skifterelateret gebyr” efter reglerne i elleveringsbekendtgørelsen.
Forbrugeren fik heller ikke ret i kravet om fritagelse for betaling af 84,43 kr. i tabt fortjeneste til selskabet. Selskabets krav om betaling af 84,43 kr. for tabt fortjeneste var opgjort på baggrund af en fastsat takst, der fremgik af parternes kontrakt.
Flertallet på tre nævnsmedlemmer mente ikke, der var grund til at tilsidesætte aftalevilkåret eller selskabets opkrævning.
Et mindretal på to nævnsmedlemmer mente, at forbrugeren skulle fritages for betaling af tabt fortjeneste på 84,43 kr., da selskabet ikke havde dokumenteret et økonomisk tab, der svarede til beløbet i kontrakten. Der blev truffet afgørelse i overensstemmelse med flertallets opfattelse, og nævnet gav derfor ikke forbrugeren ret i kravet om fritagelse for betaling af 84,43 kr. til selskabet vedrørende tabt fortjeneste.
Sagsresumé
Den 22. februar 2021 oprettede forbrugeren sig som kunde hos selskabet via selskabets hjemmeside, og den 1. maj 2021 begyndte selskabet at levere el til forbrugeren.
Selskabet og forbrugeren korresponderede herefter, idet forbrugeren oplyste, at han ikke havde modtaget fakturaer via e-mail fra selskabet.
Forbrugeren skiftede herefter elleverandør med virkning fra 1. juli 2021.
Ved slutopgørelse af 6. august 2021 opgjorde selskabet forbrugerens kundeforhold og opkrævede blandt andet forbrugeren for et administrationsgebyr på 450 kr. for opsigelse i bindingsperiode og tabt fortjeneste på 84,43 kr.
Forbrugeren klagede herefter til selskabet over slutopgørelsen, og da parterne ikke fandt en løsning klagede forbrugeren til nævnet den 1. september 2021.