Afgørelse

Nummer
24/06146

Refusion af udgift til elektriker

En forbruger krævede, at et elselskab skulle refundere hende udgiften til en elektriker, som forbrugeren havde tilkaldt for at udskifte en sikring på stikledningen til forbrugsadressen.

Afgørelse

Nævnet gav ikke forbrugeren ret i, at selskabet skulle refundere hende udgiften til en elektriker. Nævnet lagde vægt på, at det fremgik af selskabets tilslutningsbestemmelser, at stikledningen til og med sikringen var forbrugerens eget ansvar. Nævnet mente heller ikke, at forbrugeren havde ret i, at kabelskabet var så dårligt vedligeholdt, at det kunne begrunde, at selskabet skulle refundere udgiften til elektrikeren.

Sagsresumé

Forbrugeren tilkaldte en elektriker til forbrugsadressen efter henvisning fra selskabet, da sikringen i stikledningen var sprunget og skulle udskiftes.

Selskabet oplyste, at sikringer typisk springer på grund af en overbelastning. Selskabet oplyste endvidere, at den stikledning, der gik fra forbrugernes ejendom til sikringen i kabelskabet var en del af ejendommens egen elinstallation.

Ifølge forbrugeren brugte elektrikeren mere tid end forventet på at udbedre den sprungne sikring. Det skyldtes manglende markeringer på kabelskabene, problemer med at lokalisere den korrekte sikring, og at elektrikeren ikke havde den korrekte type sikring, der skulle anvendes.

Forbrugeren klagede efterfølgende til selskabet, idet forbrugeren krævede, at selskabet skulle refundere hende udgiften til elektrikeren, da udskiftningen var besværliggjort af selskabets mangelfulde markeringer.

Selskabet afviste at betale for elektrikeren. Selskabet henviste til dets hjemmeside, hvor det ifølge selskabets tilslutningsbestemmelser fremgik, at det var forbrugerens ansvar til og med sikringen på stikledningen.

Læs afgørelsen i sag 24/06146