Afgørelse

Nummer
24/06900

Telefonsalg uden forudgående samtykke betød ugyldig aftale

Et elselskab ringede i januar 2024 til en forbruger for at indgå aftale om levering af el, og selskabet begyndte herefter at levere el til forbrugeren den 16. februar. Den 24. februar 2024 klagede forbrugeren til selskabet, fordi hun var uenig i den aftale selskab havde fremsendt. Forbrugeren skiftede elleverandør igen den 1. april 2024. Det er ikke lovligt for erhvervsdrivende at ringe uanmodet til forbrugere med henblik på at indgå aftaler, herunder aftaler om ellevering, uden at have et gyldigt samtykke fra forbrugeren til, at selskabet må kontakte forbrugeren. Er selskabets henvendelse til forbrugeren sket uden forudgående samtykke fra forbrugeren, er forbrugeren som udgangspunkt ikke bundet af aftalen. Sagen drejede sig derfor om, hvorvidt der var indgået en gyldig og bindende aftale mellem forbrugeren og selskabet om levering af el, og om forbrugeren skulle betale for den el, som selskabet havde leveret til forbrugeren.

Afgørelse

Under sagens behandling i nævnet oplyste selskabet, at forbrugeren havde deltaget i en konkurrence og derigennem givet samtykke til, at selskabet kunne kontakte forbrugeren telefonisk med henblik på at indgå en aftale om levering af el.

Selskabet kunne ikke fremvise det konkurrencemateriale, der lå til grund for deres henvendelse, og nævnet fandt på den baggrund, at selskabet ikke havde dokumenteret, at det havde et gyldigt samtykke til at kontakte forbrugeren telefonisk.

Selskabets henvendelse til forbrugeren var derfor sket i strid med forbrugeraftalelovens § 4, og aftalen var derfor ikke bindende efter forbrugeraftalelovens § 5.

Forbrugeren havde ret til at få samtlige indbetalinger foretaget til selskabet tilbagebetalt og forbrugeren blev samtidig fritaget for betaling af selskabets opkrævninger vedrørende perioden, hvor forbrugeren modtog el fra selskabet.

Sagsresumé

I januar 2024 blev forbrugeren ringet op af en sælger fra selskabet, og den 16. februar 2024 begyndte selskabet at levere el til forbrugeren på baggrund af den telefoniske henvendelse.

Forbrugeren opsagde sin elaftale hos selskabet pr. 1. april 2024, og den 24. februar 2024 klagede forbrugeren over selskabets fakturering, idet forbrugeren henviste til, at selskabet telefonisk havde lovet en aftale uden aconto betaling, men at dette fremgik af hendes faktura fra selskabet.

Forbrugeren klagede til nævnet den 13. marts 2024.

Læs hele afgørelsen 24/06900