Afgørelse

Nummer
24/07446

Udbetaling af udbytte – nævnet havde ikke kompetence

Sagen drejede sig om, at forbrugeren krævede at få udbetalt et udbytte af selskabet på 2.500 kr., da forbrugeren var andelshaver i selskabet.

Afgørelse

Nævnet afviste at behandle forbrugerens klage over selskabets manglende udbetaling af udbyttet på 2.500 kr. til hende, da nævnet ikke havde kompetence til at behandle klagen.

Nævnets kompetenceområde er defineret i § 2, stk. 1, i nævnets vedtægter. Nævnet kan behandle klager, der vedrører køb og levering af el, gas og fjernvarme eller andre varer og tjenesteydelser forbundet hermed.

Klagen vedrørte forbrugerens ejerandel og de deraf økonomiske rettigheder til eventuel udlodning af udbytte. Det har nævnet ikke kompetence til at behandle.

Sagsresumé

Selskabet havde på dets repræsentantskabsmøde den 6. februar 2024 besluttet at udbetale udbytte på 2.500 kr. til dets andelshavere.

Det fremgik af selskabets vedtægtsændring, som blev vedtaget på repræsentantskabsmødet, at der ville blive udbetalt udbytte til hver andelshaver. Hvis flere personer havde rådighed over den samme installation tilsluttet et elnet og i øvrigt opfyldte kriterierne for at være andelshaver, skulle disse personer anses som én andelshaver.

Forbrugeren delte folkeregisteradresse med sine forældre, som havde fået udbetalt et udbytte på 2.500 kr. af selskabet vedrørende deres sommerhus.

Selskabet anså herefter forbrugeren og hendes forældre for at være én andelshaver, da de delte adresse. Selskabet nægtede derfor at udbetale udbytte til forbrugeren, da hendes forældre havde fået udbetalt udbyttet af selskabet.

Det var forbrugeren ikke enig i, da hun ikke havde fået udbetalt et udbytte af selskabet. Forbrugeren klagede derfor til nævnet den 21. maj 2024.

Læs hele afgørelsen 24/07446