Temaer

Skal du flytte? – Det skal du være opmærksom på

Når du flytter, er det vigtigt at få meldt til- og fraflytning til dit elselskab. Særligt i forbindelse med fraflytning er det vigtigt at være opmærksom på at orientere dit elselskab. I modsat fald kan du ende med at betale for elleveringen efter, du er flyttet.

Elleveringsbekendtgørelsen indeholder en række regler om elhandelsvirksomheders og elforbrugeres rettigheder og forpligtelser. Følgende fremgår af elleveringsbekendtgørelsens §§ 7 og 9 vedrørende flytning og skift af elleverandør:

§ 7
En elkunde aftaler skift af elhandelsvirksomhed med sin fremtidige elhandelsvirksomhed.
Stk. 2.
En elkunde melder til- og fraflytning samt andre adresseændringer til sin elhandelsvirksomhed.
Stk. 3.
Elhandelsvirksomheden meddeler elkunden skift af leverandør og den ønskede skiftedato eller flytning til ny adresse og dato for flytningen til datahubben.
Stk. 4.
Datahubben effektuerer en elkundens skift af elhandelsvirksomhed inden for 10 arbejdsdage fra modtagelsen af anmodning om leverandørskift, medmindre elkunden ønsker en senere dato, jf. stk. 3.
Stk. 5.
Elkunden skal modtage en slutafregning fra elhandelsvirksomheden senest 6 uger efter, at skift af elhandelsvirksomhed har fundet sted i datahubben, eller fra tidspunktet for leveringsophør på den fraflyttede adresse i forbindelse med flytning.
[…]
§ 9
Hvis der er tilmeldt mere end én elkunde på et aftagenummer, hvor den ene elkunde er flyttet fra aftagenummeret, og den anden elkunde fortsat bor på aftagenummeret, kan den fraflyttede elkunde kræve at blive slettet som elkunde på aftagenummeret med 1 dags varsel med den virkning, at den fraflyttede elkunde ikke hæfter for fremtidigt forbrug på aftagenummeret.
Stk. 2.
Som betingelse for afmeldelse med forkortet frist efter stk. 1 kan elhandelsvirksomheden anmode forbrugeren om at dokumentere fraflytningen.

Læs mere om elleveringsbekendtgørelsen