Nyheder
Fem nye afgørelser fra nævnet
Nævnet har netop publiceret fem nye afgørelser. Her kan du læse mere om afgørelserne og blive klogere på nævnets nyeste praksis.
Opkrævning af forbrug på forkert elmåler
En forbrugers elmåler var byttet om med en elmåler på en anden adresse. Forbrugeren havde betalt for et mindre forbrug end det faktiske forbrug på hans egen adresse. Selskabet efteropkrævede derfor et forbrug hos forbrugeren svarende til differencen mellem det opkrævede forbrug på den forkerte måler og det faktiske forbrug på den korrekte måler. Forbrugeren krævede at blive fritaget for betaling af det efteropkrævede forbrug.
Læs mere om afgørelsen i sag 24/07506
Introduktionstilbud om gratis strøm
En forbruger mente, at han havde indgået en aftale med et elselskab om gratis strøm i en introperiode, hvilket betød, at han de første seks måneder kun skulle betale elafgifter til selskabet. Selskabet afviste, at forbrugeren havde en aftale om gratis strøm i seks måneder. Sagen drejede sig derfor om aftalefortolkning, og spørgsmålet var, om forbrugeren kunne blive fritaget for betaling af strøm, transportudgifter og strømcertificering til selskabet.
Læs mere om afgørelsen i sag 24/06882
Klage over ændret elaftale efter 21 måneder
Et elselskab havde foretaget en ændring i en forbrugers elaftale, som selskabet havde varslet rettidigt overfor forbrugeren i en e-mail. Forbrugeren klagede over ændringen ca. 21 måneder efter ændringen trådte i kraft. Spørgsmålet var, om selskabets varsling var foretaget i et klart og forståeligt sprog, og om forbrugeren havde klaget rettidigt til selskabet over ændringen.
Læs mere om afgørelsen i sag 24/10970
Aftale om service af gasfyr
En forbrugers gasfyr var defekt på grund af manglende eftersyn. Forbrugeren og selskabet havde en aftale om service af gasfyret, og spørgsmålet var derfor, om selskabet havde misligholdt aftalen med forbrugeren.
I sagen indgik to selvstændige aftaler med selskabet. Forbrugeren havde indgået aftalen om service af gasfyret, og forbrugerens ægtefælle havde indgået aftalen om køb af gas. Nævnet havde derfor ikke kompetence til at behandle klagen vedrørende serviceaftalen, da aftalen ikke var knyttet til en aftale med selskabet om levering af gas.
Læs mere om afgørelsen i sag 24/10415
Defekt ventil i fjernvarmeanlæg
En forbruger havde en defekt ventil i sit fjernvarmeanlæg, som havde forårsaget en forhøjet gennemstrømning af fjernvarmevand. Selskabet opkrævede forbrugeren for det målte forbrug. Forbrugeren var uenig i, at han skulle betale for den forhøjede gennemstrømning i fjernvarmeanlægget. Spørgsmålet var derfor, om forbrugeren kunne blive fritaget for betaling af det målte forbrug, som selskabet krævede.
Tilmeld dig til nyhedsbrevet
Du vil blandt andet få information om nye afgørelser, temaer, regler, statistik fra ankenævnet mv. Nyhedsbrevet udkommer ca. 4 gange om året.