Nyheder

Seks nye afgørelser fra nævnet

Nævnet har netop publiceret seks nye afgørelser. Her kan du læse mere om afgørelserne og blive klogere på nævnets nyeste praksis.

Gebyr fremgik ikke af kontrakt, men af hjemmeside

Et elselskab opkrævede et gebyr på 1.000 kr. hos en forbruger for at iværksætte en lukkeprocedure.

Gebyret fremgik ikke direkte af parternes kontrakt, da der i kontrakten kun var en henvisning til selskabets hjemmeside, hvor gebyrer, tariffer og andre priser kunne ses. Spørgsmålet var derfor, om selskabet havde ret til gebyret.

Læs mere om afgørelsen i sag 24/06657

Slutafregning fra 2019 blev ikke sendt, men fremgik af selvbetjeningsløsning på elselskabets hjemmeside

Et elselskab slutafregnede i juni 2019 en forbruger. Slutafregningen blev ikke sendt til forbrugeren, men fremgik kun af selvbetjeningsløsningen på selskabets hjemmeside. I december 2022 bad forbrugeren selskabet om en slutafregning, og i januar 2023 sendte selskabet slutafregningen fra juni 2019 til forbrugeren via e-mail.

Forbrugeren gjorde herefter indsigelse over for slutafregningen og spørgsmålet var derfor, om forbrugerens krav var forældet, og om forbrugeren havde ret til yderligere tilbagebetaling fra selskabet.

Læs mere om afgørelsen i sag 24/07075

Dækning af udgift til elektriker

En forbruger tilkaldte en elektriker for at udskifte en sikring på en stikledning til forbrugerens adresse. Forbrugeren krævede herefter, at hendes netselskab skulle dække udgifterne til elektrikeren, og spørgsmålet var derfor, om forbrugeren havde ret til det.

Læs mere om afgørelsen i sag 24/06146

Dækning af udgift til VVS-installatør

En forbruger hørte bankelyde fra sit fjernvarmesystem og tilkaldte en VVS-installatør, som hjalp med at afhjælpe problemet. Forbrugeren krævede herefter, at fjernvarmeværket skulle dække udgifterne til VVS-installatøren, og spørgsmålet var derfor, om forbrugeren havde ret til det.

Læs mere om afgørelsen i sag 24/05879

Betaling for forkert varmemåler i 17 år – Var kravet forældet?

En forbruger havde i perioden 2006 til 2023 betalt for varmeforbruget på en forkert måler, og forbrugeren krævede at få tilbagebetalt det, han havde betalt for meget i årenes løb.

Spørgsmålet var derfor, om forbrugeren havde ret til at få tilbagebetalt hele det beløb, forbrugeren hav-de betalt for meget til selskabet, eller om en del af kravet var forældet.

Læs mere om afgørelsen i sag 24/06709

Tilbagebetaling af tilgodehavende og gyldighed af servicegebyr

En forbruger krævede at få tilbagebetalt et tilgodehavende fra sit elselskab efter kundeforholdet var afsluttet. Forbrugeren krævede desuden at få tilbagebetaling for et tidligere opkrævet servicegebyr. Selskabet henviste til, at det havde besluttet at foretage en frivillig likvidation som følge af, at virksomheden var insolvent.

Spørgsmålet var derfor, om forbrugeren havde ret til tilbagebetaling af både sit tilgodehavende og det opkrævede servicegebyr.

Læs mere om afgørelsen i sag 24/06699

Tilmeld dig til nyhedsbrevet

Du vil blandt andet få information om nye afgørelser, temaer, regler, statistik fra ankenævnet mv. Nyhedsbrevet udkommer ca. 4 gange om året.