Afgørelse

Nummer
23/03408

Uanmodet leverandørskifte

En forbruger flyttede fra sin adresse (Adresse 1) til en ny adresse (Adresse 2). Forbrugerens elselskab opdagede flytningen i CPR-registret og overtog elleverancen til Adresse 2, jf. CPR-registret. Forbrugeren blev dog stadig faktureret for elleveringen til Adresse 1, som var en kolonihave. Forbrugeren havde ikke bedt selskabet om at overtage elleveringen til Adresse 2, og spørgsmålet i sagen var derfor, om selskabet havde ret til at overtage elleveringen til Adresse 2, og om forbrugeren havde ret til tilbagebetaling af sine indbetalinger.

Afgørelse

Nævnte mente ikke, at selskabet havde ret til at overtage elleveringen til Adresse 2.

Selskabet skulle derfor tilbagebetale i alt 45.722,27 kr. til forbrugeren vedrørende opkrævningerne for elleveringen til Adresse 2 i perioden 2. juli 2021 til 1. maj 2023.

Sagsresumé

Ifølge selskabet havde forbrugeren modtaget el fra selskabet til Adresse 1 siden 2006.

Den 2. juli 2021 begyndte selskabet at levere el til Adresse 2, og selskabet registrerede i den forbindelse forbrugeren som kunde på adressen. Selskabet fakturerede herefter løbende forbrugeren for elforbruget på både Adresse 1 og Adresse 2. Fakturaerne blev stillet til rådighed for forbrugeren på selskabets selvbetjeningsside, og betaling for fakturaerne blev trukket via BetalingsService.

Forbrugerens repræsentant klagede til selskabet i en e-mail den 8. februar 2023. Klagen gik ud på, at selskabet havde begået fejl, eftersom der var modtaget en stor regning fra selskabet. Repræsentanten oplyste, at forbrugeren havde en kolonihave (Adresse 1), hvor han betalte sit forbrug hos selskabet. Repræsentanten oplyste endvidere, at forbrugeren i juli 2021 var flyttet hjem til hende på Adresse 2, og at selskabet i den forbindelse havde opsagt hendes mands elaftale med den tidligere elleverandør og flyttet elaftalen over i forbrugerens navn. Repræsentanten oplyste videre, at forbrugeren angiveligt skulle have modtaget et brev om, at han skulle overtage elleverancen på Adresse 2, men at han aldrig havde modtaget dette. Repræsentanten bad selskabet om at tilbageføre hende til de gamle elaftaler vedrørende Adresse 2 fra før forbrugerens indflytning.

Den 14. april 2023 klagede forbrugeren til nævnet.

Den 1. maj 2023 stoppede selskabet med at levere el til forbrugeren på Adresse 2.

Læs hele afgørelsen 23/03408